بهینه سازی مولفه های متنی سایت
هدف اصلی موتور های جستجو پیدا کردن عبارت یا کلمه کلیدی مشخص و مرتبطی است که کاربران به دنبال آن هستند .
ما می توانیم ارتباط یک صفحه را با یک موضوع با فر آیند سئو ( بهینه سازی ) بررسی کنیم .
وب سایت http://explorecalifornia.org تمرکزش بر سفرهای کالیفرنیا می باشد .
فرض کنید تصمیم گرفته ایم که این صفحه را برای عبارت سفر های جاده ای در کالیفرنیا برای موتورهای جستجو بهینه کنیم .
حال باید به مولفه های مختلف که قابل بهینه سازی هستند بپردازیم .
آدرس صفحات سایت :
اولین موردبهینه سازی مولفه متنی آدرس است
ادرس چیست : آدرس همان مکان صفحه مورد نظر است که در نوار پیمایش نمایش داده می شود ادرس را مانند فایلی در کامپیوتر تصور کنید ( مانند هر مسیر فایل در کامپیوتر است و می تواند چندین راه را دنبال کنیم تا یک آدرس بهینه و خوب و قابل درک بسازیم.
ویژگی های یک ادرس خوب :
-
طول آدرس باید خلاصه ترین حالت ممکن باشد ولی در عین حال باید حاوی اطلاعات محتوای درون صفحه نیز باشد و کاربر به راحتی آن را به خاطر بسپارد .
ساختار سایت از زیر فولدر ها تشکیل شده است و این زیر فولدر ها می توانند به ساختار و دسته بندی سایت کمک کنند .
-
مهم ترین از آن این است که شما باید مطمئن شوید که عبارت کلمه کلیدی در آدرس وجود داشته باشد چون قالب محتوا و تمر کز محتوا بر کلمه کلیدی است پس باید نشان دهنده آن باشد.مثلا برای بهینه سازی فرض ، می توان از کلماتی همچون کالیفرنیا ، تورها ، جاده ها ، گردش استفاده کرد که می توانند کمک کننده باشند .
اگر شما به دنبال تور مسافرتی در کالیفرنیا هستید می توانیم کمی دقیق تر و باهوش تر عمل کنیم . حال نام صفحه را تور مسافرتی در کالیفرنیا می گذاریم اگر نام این فایل را به روزرسانی کنید مسیر آن نیز تغییر می کند و کوتاه تر می شود .
این کلمه کلیدی توضیحی از کل محتوا را می دهد و با کلمه کلیدی هم مطابقت دارد .
توجه داشته باشید به جای فضای خالی یا خط از زیر خط (آندرلاین ) استفاده کنید و این موضوع مهمی است و با جدا کردن کلمات موتور های جستجو ان ها را بهتر می توانند درک کنند .
تگ عنوان :
- المان دیگر که در بهینه سازی مولفه های متنی است تگ عنوان متا است .
اگر برنامه نویس باشید می دانید کدام بخش را ویرایش کنید و اگر برنامه نویس نیستید دانستن آن خالی از لطف نیست .
به این صورت وقتی که می خواهید این آیتم را در وب سایت قرار دهید تصوری از آن را خواهید داشت .این تگ عنوان <title>….<\title> خیلی مهم است ولی در عین حال شاخصی از کلمات کلیدی هدف این صفحه به موتورهای جستجو نمی دهند .
حال می خواهیم ان را به تور مسافرتی کالیفرنیا یا گشت و گذار در کالیفرنیا تغییردهیم .
سعی می کنیم خلاصه و مفید عمل کنیم وتا جایی که ممکن است از عبارت هایی استفاده کنیم که بتوانیم رنک مناسبی را دریافت کنیم .
توجه داشته باشید که از کلمات کلیدی استفاده نکرده ایم یا هدف ما تکرار آن نبوده است .
در این قسمت سفر کالیفرنیا را در پایان اضافه کرده ایم یک دلیل برای ان این است که تگ عنوان متا یک عنوان است که برای لیست گذاری نتایج جستجو مورد استفاده قرار می گیرد .
نه تنها قصد درایم تا عنوان را بهینه کنیم بلکه موتورهای جستجو قالب ( هدف اصلی متن ) را شناسایی کرده و سعی کنیم تا کاربران وقتی که صفحه نتایج جستجو را می بینند ترغیب کنیم که بر آن کلیک کنند .
در این نمونه باور داریم که نام وب سایت ممکن است مضمون اصلی صفحه را برساند و افراد را متقاعد کند بر نتایج کلیک کنند .
نکات مهم در انتخاب عنوان :
-
عنوان را بیش از حد بلند انتخاب نکنید و یا از عبارت کلمات کلیدی هدف کم نکنید
-
یک اصل این است که همیشه کم تر از ۶۵ کاراکتر استفاده کنید .
-
از صفات و کلمات جذاب استفاده کنید مانند مهم ترین ، بهترین ، رایگان و…
-
کلمه کلیدی را سعی کنید در ابتدا عنوان به کار ببرید
-
از اعداد و سال در عنوان در صورت ممکن استفاده کنید
تگ توضیحات متا :
تگ دیگری که در بهینه سازی مولفه های متنی از آن استفاده کنیم توضیحات متا meta description است .
با وجودی که بهینه سازی تگ متا باعث افزایش رتبه توسط موتورهای جستجو نمی شود و توسط بسیاری از موتورهای جستجو و الگوریتم های رنکینگ آن ها نادیده گرفته می شود ولی می تواند امتیاز مبتنی بر کلیک را در موتورهای جستجو افزایش دهد .
علت این است که این تگ معمولا به عنوان متنی است که در عنوان نتایج جستجو نمایش می یابد و مورد استفاده قرار می گیرد و در برگیرنده مهم ترین کلمات محتوا می باشد .
باید وقت کافی هنگام نوشتن تگ متا بگذارید و بهترین عناوین و کلمات را استفاده کنید تا کاربران بدانند همان چیزی است که به دنبال آن هستند و ان را پیدا کرده اند .
تگ هدر H1:
تگ هدر H1 برای نشانه گذاری هدلاین قابل مشاهده صفحه به کار می رود و موتورهای جستجو می توانند آن را درک و بررسی کنند .
هدف اصلی آن این است که به خوانندگان ایده روشنی از موضوع و محتویات کلی ارائه دهد مانند سرتیتر روزنامه و مجلات خبری .
تگ هدر تور کالیفرنیا توضح دهنده و مشخص کننده عبارت کلمه کلیدی نیست و باید آن را توسعه داد و بتواند موضوع را به بهترین حالت ممکن توصیف کند و به جای آن از سفر در کالیفرنیا ، تجهیزات سفر و تور مسافرتی کالیفرنیا استفاده شود و علاوه بر اینکه نتیجه خوبی برای یک عنوان دارد بلکه از کلمه کلیدی هدف استفاده شده و نشان دهنده بهتری از متن است .
هیچ محدودیت کاراکتری برای سر تیتر ها وجود ندارد ولی همانند سایت های خبری هر چه قدر کوتاه تر باشند مفیدتر خواهند بود .
حالا اگر یک موتور جستجو باشید که یک آدرس ، عنوان ، تگ هدلاین و توضیحات متا را ببینید که همگی در مورد سفر به کالیفرنیا باشند آنگاه تصویر روشنی از موضوع صفحه به دست می آورید .
بهینه سازی محتوا اصلی :
موضوع مهم در مورد محتوا این است که اول باید برای کاربران بهینه شده باشد تا بتواند با مخاطبان ارتباط برقرار کرده و آن ها را جذب کرده و یک محتوای کاربردی و روان باشد .
هیچ فرمول جادویی برای صفحات بی نقص وجود ندارد و نمی توان یک صفحه را بهینه سازی کامل کرد چون کاربران مختلفی وجود دارند و هر کدام سلیقه متنفاوتی دارند .
به یاد داشته باشید که موتور های جستجو رفتار انسانی را شبیه سازی می کنند و سعی می کنند که در ابتدا محتوا را بخوانند و موضوع آن را درک کنند .
موتورهای جستجو نه تنها دنبال کلمات کلیدی هدف هستند بلکه تنوع کلمات کلیدی نیز بررسی می کنند .
اگر در بخشی از محتوا سفردر در کالیفرنیا کلماتی چون گردش ، مسافرت ، گشت و گذار ، تعطیلات نیز نمایش داده شود نباید تعجب کنید و ترتیب واژه ها و چگالی آن ها نیز مهم است .
اگر شما یک موتور جستجو باشید اگر کلماتی مانند نقشه ، راهنما ، مسیر ها نیز نمایش داده شود نباید غافلگیر شوید چون که باید یک محتوا خوب در مورد سفر تولید شود و مشخص می شود به جنبه های مختلف آن پرداخته اید و محتوای معنایی خوبی تولید کرده اید .
موتور های جستجو در چینش کلمات و معنا ها و روابط موضوعی بین کلمات صفحه می توانند هدفمندانه و هوشمندانه عمل کنند و مانند انسان ها درک کنند .
بنابراین نوشتن محتوا به همان صورتی که برای انسان ها می باشد باید انجام گیرد و برای موتورهای جستجو نیز اصول بهینه سازی را تا حد امکان رعایت کنید چون بهترین راه بهینه سازی محتوا همین است که کاربران به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند .
با وجودی که هیچ قانون جدی و صریحی وجود ندارد و شما ممکن است از یک قانون کلی برای اضافه کردن یک تا سه عبارت هدف در متن استفاده کنید که وابسته به طول محتوای شما است .
بهینه سازی تصویر
یک انسان می تواند نوشته های روی تصویر و متن و رنگ آن را درک کند و به موضوع آن پی ببرد ولی وقتی موتورهای جستجو به بررسی و پردازش آن می پردازند تنها چند نقطه و رنگ مختلف را می توانند درک کنند .
موتورهای جستجو برای درک تصاویر علائم خاصی دارند .
تگ عکس دارای چندین مشخصه است اول از همه سورس آن یا آدرس عکس است .
متن جایگزین alt برای توضیح تصاویر و متن جایگزین تصویر مورد استفاده قرار می گیرد که در صورت نمایش تصویر توضیحی از آن هم داده می شود .
هر دو مولفه تصویر را می توان بهینه سازی کرد تا با دقت زیادی مضمون تصویر را توضیح دهند و همچنین از عبارت کلمات کلیدی هدف برای بهینه سازی تصاویر باید استفاده کرد .
بهینه سازی این مولفه ها برای انسان ها و موتورهای جستجو قابل فهم تر خواهند شد و مضمون ان را راحت تر می تواننند درک کنند .
آیتم های بسیار زیادی برای بهینه سازی تصاویر وجود دارند :
-
آدرس
-
عنوان
-
موضوع
-
هدر
-
توضیحات
باید بر روی این بهینه سازی مولفه های متنی تمرکز کنید تا بخش مهمی از بهینه سازی را انجام دهید .البته انجام دادن این ها تنها گام نخست برای رسیدن به یک وضعیت ایده آل است .ولی قبل از آن نگاهی به سایت خود بیندازید و جستجو کلمات کلیدی و دسته بندی را به درستی انجام دهید .
مطمئنا از نتایج به دست آمده از بهینه سازی شگفت زده خواهید شد .