پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی در گوگل
جستجوی هدفمند در گوگل
در ابتدا باید حوزه مخاطبان خود را تعریف کنید و کلمات کلیدی یا عبارات کلیدی و مترادف با آن را که کاربران به دنبال آن هستند مشخص کنید تا بتوانید در مورد آن مطالبی رابنویسید که به کاربران کمک کند .
باید بعد از مشخص شدن کلمات کلیدی به دنبال نوشتن مطالب با موضوع آن باشیم و باید نوشته هم از نظر موتور های جست و جو نظیر گوگل و هم از نظر کاربران که به دنبال آن هستند مورد پسند باشند و بر اساس الگوریتم های موتور های جست و جو نوشته شده باشد و برای جواب گویی و راهنمایی کاربران باشد و هم از نظر خوانایی و جامع بودن مناسب باشند .
می توان از افزونه های زیادی برای بهتر کردن مطالب و ساختار نوشته ها استفاده کرد. یکی از این افزونه ها yoast seo است که در آن می توان کلمات کلیدی در متن را مشخص و نتایج ان را مشاهده کرد. از این افزونه برای خوانایی و سئو مطالب می توان استفاده کرد .
برای بالا بردن قدرت و کیفیت کلمات ، باید درک درستی از حوزه کاربران ، بازار هدف و محصولات خود داشته باشید و مطالب به صورتی نوشته شوند که به قسمت های دیگر سایت مرتبط باشند یا به معرفی محصولی بپردازند .
تعیین کلمات کلیدی
کلمات کلیدی، اطلاعات جستجوی خاصی را در اختیار شما قرار می دهد که با کمک آن ها، می توانید به سوالاتی از قبیل زیر، پاسخ دهید:
چرا به دنبال این مطالب می گردند ؟
تا چه حد به محتوای نزدیک به آن علاقه دارند ؟
مردم دنبال چه چیزی می گردند؟
چه تعداد از افراد دنبال آن می گردند؟
مردم در چه قالبی می خواهند به آن اطلاعات دست پیدا کنند؟
در این بخش، شما با ابزار و استراتژی هایی آشنا می شوید تا بتوانید این اطلاعات را کشف کنید، و همچنین روش هایی را یاد می گیرید که با استفاده از آن دچار مشکلات جستجوی کلمات کلیدی نمی شوید و می توانید محتوای خودتان را تقویت کنید. زمانی که شما متوجه شوید که مخاطب شما چگونه برای محتوای شما جستجو می کند، شما دنیای جدیدی از استراتژی های سئو را کشف می کنید!
جستجوی عبارات کلیدی در گوگل
مردم دنبال چه عباراتی یا کلمات کلیدی هستند؟
ممکن است شما خودتان بدانید چه کاری انجام می دهید و چه خدمات یا محصولاتی دارید، اما مردم چگونه برای محصولات، خدمات یا اطلاعاتی که ارائه می دهید چگونه جستجو می کنند؟ پاسخ دادن به این سوال، اولین گام اساسی در فرایند جستجوی کلمات کلیدی می باشد.
آموزش یافتن بهترین کلمات کلیدی
شما احتمالا کلمات کلیدی زیادی در ذهن دارید که می خواهید بر اساس آن ها، سایت تان رتبه بندی شود.
این کلمات کلیدی احتمالا مواردی مانند محصولات شما، خدمات شما یا دیگر موضوعاتی می باشد که در وبسایت خودتان ارائه می کنید و این کلمات بهترین کلمات کلیدی اولیه (Seed keyword) برای جستجوی شما می باشد، پس کار را از همان جا شروع می کنی
ابزار جست و جو
شما می توانید کلمات کلیدی را در ابزار جستجوی کلمات کلیدی (keyword research tool) قرار دهید تا میانگین حجم جستجوی ماهانه و کلمات کلیدی مشابه را پیدا کنید.
در بخش بعدی ما موضوع حجم جستجو را به صورت دقیق بررسی می کنیم، اما در طول فاز شناسایی کلمات کلیدی، این حجم جستجو می تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید کدام مورد از کلمات کلیدی شما، در میان جستجو کننده ها محبوب ترین کلمات کلیدی هستند.
خب حالا با یک مثال از یک گل فروش شروع می کنیم که به صورت تخصصی، در مجالس عروسی فعالیت می کند.
با تایپ کردن “عروسی” و “گل فروش” در ابزار جستجوی کلمات کلیدی، شما ممکن است عباراتی که ارتباط بالایی با این کلمات دارند و جستجوی زیادی برای آن ها شده است را مشاهده کنید، عباراتی مانند:
دست گل های عروسی
گل های تزیینی عروس
مغازه های گل فروشی عروسی
چرا باید از عبارات طولانی برای کلمه کلیدی استفاده کرد
در روند پیدا کردن عبارات کلیدی مرتبط برای محتوای تان، شما احتمالا متوجه می شوید که حجم جستجوی آن عبارات کلیدی تا حد زیادی متفاوت می باشند.
در حالی که قطعا شما می خواهید عبارات کلیدی را انتخاب کنید که مخاطبین شما برایش جستجو انجام میدهند، در بعضی از موارد بهتر است شما عبارات کلیدی با حجم جستجوی پایین تر را انتخاب کنید زیرا برای بعضی از عبارات کلیدی، سطح رقابت پایین تر می باشد و همین موضوع یک مزیت به شمار می آید.
به دلیل این که هم عبارات کلیدی با رقابت بالا و هم عبارات کلیدی با رقابت کم تر می توانند برای وبسایت شما مزیت به شمار بیایند، اگر در رابطه با حجم جستجو دانش خودتان را افزایش دهید، می توانید بین عبارات کلیدی خودتان اولویت بندی کنید و عبارات کلیدی را انتخاب کنید که به سایت شما، بیشترین مزیت استراتژیک را بدهد.
نکته حرفه ای : تنوع ایجاد کنید!
- باید این نکته را در نظر داشته باشید که کل وبسایت برای کلمات کلیدی رتبه بندی نمی شوند بلکه فقط همان صفحه خاص در وبسایت شما رتبه بندی می شود.
- در رابطه با برندهای بزرگ، ما معمولا می بینیم که صفحه اصلی آن ها برای کلمات کلیدی زیادی رتبه بندی شده است اما برای بیشتر وبسایت ها، این حالت صادق نمی باشد.
- بیشتر وبسایت ها، ترافیک ارگانیک بیشتری را برای صفحه های خاص دریافت می کنند نه صفحه اصلی سایت شان، به همین دلیل شما باید صفحه های وبسایت خودتان را متنوع سازید و هر کدام از آن ها را برای کلمات کلیدی ارزشمند منحصر به فرد، بهینه سازی کنید.
این کلمات کلیدی هر چند وقت یک بار جستجو می شوند؟
کشف حجم جستجو کلمات کلیدی
- هر چه حجم جستجو برای یک کلمه کلیدی مشخص و یا عبارت کلیدی بیشتر باشد، برای رسیدن به رتبه بندی بالاتر، نیاز به کار و تلاش بیشتری وجود دارد.
- این موضوع معمولا با نام دشواری کلمه کلیدی (Keyword Difficulty) توصیف می شود و معمولا برای مشخص کردن میزان دشواری کلمه کلیدی، از ویژگی های SERP استفاده می شود؛ به عنوان مثال، در صورتی که بسیاری از ویژگی های SERP (مانند featured snippet ها، گراف دانش و carousel ها) در صفحه نتایج یک عبارت کلیدی وجود داشته باشد، میزان دشواری این عبارت بیشتر می شود.
- معمولا برندهای بزرگ در ۱۰ نتیجه اول عبارات کلیدی پرجستجو نمایش داده می شوند. بنابراین اگر شما کار خودتان را به تازگی در وب شروع کرده اید و به دنبال همین عبارات کلیدی هستید، احتمالا برای موفقیت در این رقابت باید از جان خودتان مایه بگذارید!
- معمولا، هر چه حجم جستجو بالاتر باشد، رقابت و تلاش مورد نیاز برای رسیدن به موفقیت در ترافیک ارگانیک نیز بیشتر می شود.
- اگر هم عبارت کلیدی که انتخاب می کنید حجم جستجوی خیلی پایینی داشته باشد، احتمال این وجود دارد که هیچ کاربری سایت شما را نبیند. در بسیاری از موارد، بهتر است شما عبارت کلیدی خاصی را انتخاب کنید که سطح رقابت برایش پایین می باشد. در سئو، ما این کلمات را با نام کلمات کلیدی طولانی (long-tail keywords) معرفی می کنیم.
درک عبارات کلیدی طولانی
واقعا اگر بتوانیم برای کلمه کلیدی مانند “منبع دو جداره ” رتبه اول را به دست بیاوریم خیلی معرکه است مگرنه؟؟
اگر بتوانیم با کلمات کلیدی کار کنیم که در ماه ۵۰٫۰۰۰ جستجو را به خودشان اختصاص می دهند ، یا حتی فقط ۵۰۰۰ جستجو در ماه دارند واقعا عالی می باشد.
اما در حقیقت، این عبارات جستجوی محبوب فقط بخش کوچکی از جستجوهایی است که بر روی وب انجام می شود. در واقع، کلماتی که حجم جستجوی خیلی بالایی دارند شاید محتوای مبهمی را نشانه رفته باشند، که در این صورت اگر شما این عبارات را انتخاب کنید، باعث می شود که شما در خطر قرار بگیرید زیرا ممکن است بازدیدکننده هایی به سمت سایت شما جذب شوند که هدف آن ها با محتوای ارائه شده بر روی سایت شما تطابقی ندارد.
مثلا در جستجوی بالا، آیا جستجو کننده می خواهد در مورد منبع بداند ؟ آیا می خواهد یک تحقیق در مورد آن بنویسد ؟ آیا قصد خرید یا تعمیر منبع خود را دارد ؟ آیا موتور خانه به یک منبع نیاز دارد ؟ ابهاماتی هست که در جست و جوی یک کلمه ممکن است به وجود اید پس اگر از عبارات طولانی تری استفاده کند و مشخصات و جنس و حتی مبلغ را وارد کند به راحتی می توانیم دریابیم که به دنبال یک کالا مناسب و خرید آن است .
مثلا اگر جست و جو کند منبع دو جداره ۵۰۰ لیتری موتور خانه به راحتی میتوانیم بفهمیم دنبال چه کالا و مشخصات است پس مزیت کلمات کلیدی طولانی این است که شامل اطلاعات بیشتری هستند .
هدف گیری کلمه کلیدی
هدف گیری کلمه کلیدی “پیتزا” به این معنی است که شما احتمالا تور خیلی پهن و بزرگی را پهن کرده اید!
۷۵% درصد بقیه حجم جستجو متعلق به “کلمات کلیدی معمولی” یا “کلمات کلیدی طولانی” می باشد.
اگرچه این کلمات کلیدی محبوبیت کمتری دارند اما شما نباید آن ها را دست کم بگیرید. کلمات کلیدی طولانی با حجم جستجوی پایین تر معمولا نرخ تبدیل بهتری دارند، زیرا جستجو کننده ها هدف مشخصی دارند و مخاطبین خاصی هستند. به عنوان مثال، فردی که برای “منبع آب ” جستجو می کند احتمالا فقط می خواهد در این رابطه در اینترنت گشتی بزند. در حالی که وقتی کسی برای “منبع دو جداره ۵۰۰ لیتری موتور خانه ” جستجو می کند، احتمالا می خواهد خرید کند!